Frozen Nail Art on 3-year old!

Minns ni att jag nämnde att jag försökte komma på ett sätt att göra Frost-naglar på min brorsdotter Nora? Det gick minsann vägen, och jag lovar att förklara hur jag gjorde, för det är faktiskt superenkelt, om än lite pilligt! :) Hon fick Elsa, Anna och snögubben Olof på några naglar, och det blåa nagellacket Sugar Apple från Barry M och rosa rhinestones på resten av naglarna! 
 
 
 
Som ni ser är Noras händer och naglar pyttesmå, så att måla för hand var det definitivt inte tal om. Men, för något år sen gjorde jag för första gången "servettnaglar", dvs. som en sorts decoupage på naglarna. Jag råkar t.o.m. ha gjort en youtube-tutorial på hur man applicerar servetterna på naglarna: klipp ut motivet du vill ha, dela på servettens lager så att du bara använder det yttersta lagret med själva motivet på, och sätt sedan fast det med genomskinligt nagellack på en LJUS bakgrund (mycket viktigt), helst vit. Tryck försiktigt fast servetten så att du inte får några luftbubblor, men kladda inte för mycket. Försegla sedan med topplack. 
 
Här är den där gamla tutorialen jag gjorde (rätt kass kvalitet, men ni fattar nog grejen i alla fall):
 
 
Så hur hittar du då servetter med just Frost-motiv? Mycket enkelt, du skriver själv ut motivet på en helt vanlig bläckskrivare. :) Ta en vit servett, veckla ut den så att du inte har dubbla lager (men separera inte på de tunna lagrena). Tejpa fast den på ett vanligt A4 kopieringspapper. Det gör ingenting om servetten är för stor så att du måste vika den runt kanten på A4-pappret, men se till att du tejpar ner alla kanter så att ingenting sticker ut och kan fastna i skrivaren. Lägg pappret i skrivaren så att skriften kommer ut på servetten - detta är olika på olika skrivare, markera ena sidan av ett A4 och gör en testutskrift för att kolla vilket håll du behöver lägga det på. Skriv ut motivet du vill ha och låt torka ett par minuter! Sen är det bara till att köra som om det var en vanlig servett!
 
Jag skrev ut mina Elsa-, Anna- och Olof-bilder i flera olika storlekar, tror att de jag slutligen använde på Noras mininaglar var 4 mm breda, men det beror ju helt på storleken på naglarna de ska sitta på. När man skriver ut sånna minibilder blir det bäst om bakgrunden är vit, prövade först med en där bakgrunden var blå, men det blev liksom lite utflutet så det var svårt att se ansiktsdragen. 
 
Viktigt att tänka på är också att försöka se till att det inte kommer någon utskrift någonstans där du tejpat, eftersom bläcket då riskerar att smeta ut sig över servetten eftersom det inte fäster så bra på tejp. 
 
Här kommer en annan tutorial som förklarar och visar bra hur utskriften ska gå till; jag tror att hon använder så kallat "silkespapper", men vet inte hur bra just det funkar på naglar: 
 
 
Slutligen, om ni också vill göra just en Frost-nail art, på er själva eller någon liten som älskar Frost tänkte jag länka till bilderna jag använde: Elsa, Anna, och tre olika varianter på Olof här, här och här. Servetten jag använde hade jag lyckats få med mig i fickan när jag köpte en bulle på Pressbyrån, så skulle tro vilken servett som helst funkar. Lycka till! 
 
ENGLISH:
Perhaps some of you have already guessed what this post is about, making nail art on tiny kids' nails using paper napkins. My niece Nora loves Frozen, so I wanted to come up with a way to give here a simpler version of the Frozen nail art I made on myself last week. And the result, as you can see, is great, on 5x6 mm small nails. 
 
The principle is so simple: you use a type of decoupage technique, printing out your motive on a regular ink jet printer. Just tape the paper napkin on a copy paper, just as in the video with the tissue paper above, and print out the motive. Make sure the print itself doesn't get on any tape or it might smudge, and be sure to unfold the napkin (don't separate the different layers though) before taping it on or it might be too thick and get stuck in the printer. Tape all the edges down thouroghly. Let the printed napkin dry for a few minutes and then cut out your motive, separate the different layers on the napkin and use only the upper layer with the motive on it. Paint your nails with a clear polish, top coat works fine, put on the napkin piece and gently press down, removing any air bubbles and pressing down the edges. Seal with top coat. 
 
Since you're only using the upper layer of the napkin, and it's very thin and almost see-through, make sure your base color is a light one, preferably white. I printed out the pictures in several different sizes, and the one I ended up using on Nora's nails was about 4 mm broad. If you want to try out this manicure yourself, here are the links to the pictures I used: Elsa, Anna, and three different to pick from of Olaf, here, here and here
 
Make sure to try this technique out if you're not much of a free hander, it's really easy; perhaps a bit tricky since you're dealing with such small pieces of paper, but great once you get the hang of it! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0