China Glaze Fancy Pants

God eftermiddag!
 
Idag varslades alla på kundtjänst på Telenor. D.v.s. jag och typ 300 andra ungdomar i Karlskrona. Yay. Först blev jag faktiskt lite glad över det, för jag trivs i ärlighetens namn inte speciellt bra där. Tycker det är ett skitjobb med dåligt betalt (så, nu har jag sagt det!). Sen kom jag på att jag måste börja söka jobb igen, och då var det inte lika roligt. Speciellt inte nu när jag har ytterligare 300 andra att konkurrera med. Svårare nu också när min pojkvän precis fått jobb här, man blir ju mer begränsad i sökområdet. Tänker ju inte precis flytta nu när jag äntligen får bo med honom igen. Men men. Det löser sig alltid. Jag har ju i alla fall ingen lägenhet eller några studieskulder att oroa mig över. Tycker bara det är lite svinigt av Telenor (och alla andra stora företag som gör på liknande sätt) att utnyttja ungdomar på det sättet (alla säger att det är "en väg in i arbetslivet", men jag tycker mest det är ett rent utnyttjande. Finns ingen vuxen människa som frivilligt skulle jobba under de villkoren) och sedan bara kasta bort dem. Nog om det. 
 
Nu ska ni ska få se China Glaze Fancy Pants, från vårkollektionen Avant Garden, som kom med min leverans från Transdesign häromdan. Lackade om med det i helgen. Sorry för lite oskarpa bilder, såg inte att de var så dåliga först. 
 
 
 
 
 
 
Det är som ni ser ett lila lack med smått rosa skimmer i, som inte syns så väl på mina bilder och faktiskt inte heller på naglarna. Jag blir inte jättetänd av det här lacket. Det är egentligen inget fel på det, det känns bara lite tråkigt. Schysst formula, täcker på två lager, lättkontrollerat. Men ganska tråkigt, faktiskt (och det tyckte jag redan i helgen när jag lackade med det, så att ni inte tror att min allmänna sinnesstämning över varslet påverkar :)). 

Kommentarer
Postat av: Annefia

Jag jobbade på kundtjänst på ett kabelTV-företag för evigheters evigheter se (=20 år sen) så jag kan relatera väldigt väl till den där känslan av företag som bara utnyttjar ungdomar (det var inte bättre förr). Jag hoppas du lyckas hitta ett nytt och bättre jobb!

Svar: Nä, det kommer nog aldrig bli bättre på den fronten heller antar jag. :/ Men ja, man får försöka se möjligheterna istället! Jag hade ändå inte tänkt vara kvar där så länge. :)
Honmednaglarna

2013-03-04 @ 17:43:49
URL: http://blogg.fialand.com/
Postat av: Nageldraken

Så tråkigt, hoppas du snart får tag i ett annat (bättre) jobb!

Svar: Japp, det hoppas jag med! :):)
Honmednaglarna

2013-03-04 @ 19:42:47
URL: http://nageldraken.wordpress.com
Postat av: Ann-Sofie

Vad tråkigt att höra om jobbet. Jag är själv arbetslös, men hoppas komma in på den utbildning jag vill till hösten. Hoppas det löser sig för dig.
Väldigt fint lack.

Svar: Vad har du sökt för utbildning? Jag funderade själv lite på att plugga igen, men är egentligen ganska skoltrött efter tre år på högskolan (tre år som ändå inte ledde till bättre jobbförutsättningar). Men i så fall söker jag nog någonting mer yrkesinriktat där man faktiskt BLIR någonting. :)
Honmednaglarna

2013-03-05 @ 10:06:22
URL: http://www.colourit.se/
Postat av: Ann-Sofie

Ja jag har läst en treårig högskoleutbildn för många år sedan och nu de senaste åren en hel del enstaka distanskurser. Men nu har jag sökt för andra gången till apotekstekniker, det är en distansutbildning på 1,5 år som Lernia håller, det är en YH-utbildning. Det behövs mycket apotekstekniker nu och det är något jag är intresserad av.

Svar: Vad gör en apotekstekniker? :)
Honmednaglarna

2013-03-05 @ 10:31:49
URL: http://www.colourit.se/
Postat av: Ann-Sofie

En apotekstekniker har hand om egenvården, och ger tips och råd till kunderna. Allting annat än recept, för den delen sköter en receptarie eller apotekare. Man står även i kassan och tar betalt.

Svar: Okej, så lite grundläggande medicinkunskap då? :) Låter trevligt :)
Honmednaglarna

2013-03-05 @ 11:11:13
URL: http://www.colourit.se/
Postat av: Lela

Jag säger ingenting om jobbet i kundtjänst är bra eller dåligt, det låter jag var och en avgöra om det passar dem eller inte.
Det är ju inte 300 ungdomar, vi är ganska många som blivit varslade som är betydligt äldre än vad som kan benämnas som ungdom. Bara i min arbetsgrupp på 25 personer är vi 11 stycken som är över 30. Men är visst är flertalet av de drabbade yngre.
Sen påverkar inte åldern känslan som infinner sig när man blivit varslad och vet att jobbet kommer försvinna. Men som ung har man fördelen av att ha fler år framför sig och kan aktivt påverka sina karriärsmöjligheter mer.

Du är inte intresserad av att söka mot Kalmar då misstänker jag?

Svar: Nej, du har visserligen helt rätt där (jag har en tendens att överdriva): och det är ju förstås allra värst för er lite äldre med barn, hus osv. Men jag tänker att flertalet av er som är äldre har väl jobbat med mer ansvarsfulla uppgifter och har mer kompetenser och därmed bättre förutsättningar på arbetsmarknaden (rätta mig gärna om jag har fel). Det tråkiga är ju att för dem som jobbat i ren kundtjänst finns det ju inte så många andra liknande jobb i regionen, och nästan inga andra okvalificerade jobb heller, så merparten kommer ju bli tvungna att flytta till slut. Jag är själv inte alls intresserad av att flytta just nu (det tär väldigt mycket på en att ha distansförhållande och bara träffas ca 1 gång i månaden), men jag kommer definitivt titta på möjligheten att pendla till Kalmar, men det beror också på lönen: tycker inte det är värt det om det kommer vara samma lön som idag.
Och när jag säger att det är ett skitjobb.. Ja, det är upp till var och en att avgöra, och jag vet ju många som verkligen har trivts bra. Jag tycker kundtjänstdelen är väldigt rolig, jag gillar att kunna hjälpa till och höra att kunden är nöjd och glad när man lägger på. Jag trivdes jättebra de första veckorna. Sedan upptäckte jag den höga press som finns på att man ska sälja sälja sälja, hålla ärendetiden låg, osv. och jag tycker att jobbet är alldeles för dåligt betalt för att det ska vara värt den höga pressen. Har flera gånger varit med om fall där kunderna varit i kontakt med oss tidigare om något och så har problemet inte blivit ordentligt löst för att någon har slarvat, och jag tror att slarvet kommer mycket av pressen på att leverera på alla punkter... Självklart ska man sträva efter att vara så effektiv som möjligt, men kvaliteten får inte bli lidande.
Honmednaglarna

2013-03-05 @ 20:09:36
URL: http://www.lelack.se
Postat av: Lela

Visst kan det självklart vara så att vi är mer attraktiva pga att vi utfört andra typer av arbetsuppgifter. De flesta av oss äldre om man nu ska kategorisera det så har börjat i kundservice och jobbat oss uppåt vilket i sin tur innebär att vi inte har någon utbildning i botten.
Och så där värst mycket av den interna kunskapen kan vi inte plocka med oss utanför dörrarna. Spetskompetens i interna system väger inte så tungt utanför bygget dessvärre.

Pressen är absolut hög iom de mål som finns uppsatta och den indikationen jag fick av stormötet idag är att pressen eller målen kommer bli lägre...

Svar: Nej, dessvärre kan du nog ha alldeles rätt i det.. Menar inte att kategorisera för mycket, vi sitter ju alla i slutändan i samma sits. Och för mig personligen är det här egentligen inte någon större katastrof, bara en mindre olägenhet. Hade ju hoppats kunna skaffa egen lägenhet med min pojkvän som flyttar hit snart, men vi får vänta lite helt enkelt, inte värre än så.
Honmednaglarna

2013-03-06 @ 13:46:10
URL: http://www.lelack.se
Postat av: Malin Cervin Kristiansson

Vet precis hur du känner, blev själv varslad i Augusti förra året, jobbade på kundservice för tele2 i 5 år. MEN, jag har tack vare detta nu fått mitt drömjobb! :D Så det finns alltid en orsak till allt som händer :) Kämpa på! :)

Svar: Ah, nu har ju jag som tur var inte jobbat där så länge, och känner dessutom att det mest ger möjligheter, även om det säkert kommer bli jobbigt en period. Men man försöker så klart se det positivt! :)
Honmednaglarna

2013-03-08 @ 22:10:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0