Old Wallpaper

Jag visste redan när jag målade Purr-fect Plum vad jag ville ha för design på den. Jag visste till och med vilken färg jag ville ha. Kalahari Kiss från China Glaze hade precis rätt nyans, så den fick vara med i detta dry-marblade mönster som påminner mig starkt om gamla tapeter, även om mina färger är mörkare än vad de där tapeterna brukade vara.
 
 
 
På vänsterhanden gjorde jag först mönstret i två färger: både Kalahari Kiss och Classic Camelmen insåg ganska snabbt när jag prövade att det blev snyggare i bara en färg. Problemet med ett sånt här mönster är att det kan bli skitsnyggt på vissa naglar men asfult på andra. Höger hand (översta bilden) blev helt klart bättre. Initiellt gillade jag denna design, men har tröttnat på den rätt rejält sen igår nu. Blir nog till att byta imorgon.
 
För er som gillar den och undrar hur jag har gjort kan jag berätta att det är en teknik som kallas dry marbling, eller drag marbling. Det är lite samma princip som med watermarbling, men man gör det i vått nagellack utan vatten. Man målar helt enkelt ett lager nagellack (ganska tjockt) i den basfärg man vill ha. Sen gör man 5 prickar, också ganska tjocka, i en annan färg. Två prickar bredvid varandra nere, och tre prickar uppe, den mittersta lite högre än de två yttersta. Innan allt det här har torkat tar men en tandpetare eller liknande och liksom swirlar och gör små cirklar i prickarna så att de blandas lite med basfärgen, och drar tandpetaren mot mitten, så att prickarna liksom dras ihop med ett streck. Var ganska lätt på handen så ni inte drar bort allt lack så att det blir "hål" ner till nageln. Förståeligt? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0