Essie Good to Go snabbtorkande överlack

Minns ni att jag för ett tag sedan köpte en flaska av Essies snabbtorkande överlack Good to Go, och lovade att skriva lite om den så fort jag hade prövat den ett par gånger? Nu har jag prövat den på ett antal olika nagellack och känner att jag äntligen kan ge er ett utlåtande.
 
 
Det här överlacket kostar 139 kr på Kicks, och innehåller 13,5 ml. Jag vill jämföra det lite med Seche Vite, eftersom jag tidigare mest har använt Seche Vite (129 kr för 14 ml, så något billigare), och eftersom det är det mest omtalade, antagligen också mest använda, snabbtorkande överlacket i nagelvärlden.
 
Formulan på Good to Go är något tunnare än Seche Vite, och jag upplever att det inte flyter ut lika bra heller. Däremot så slipper man att nagellacket drar ihop sig ute i kanterna, och det torkar heller inte riktigt lika supersnabbt, och gör att man kan dra några extra drag med penseln utan att förstöra hela manikyren. Ett av de största problemen jag har upplevt med Seche Vite är att det blir väldigt segt och klumpar sig mycket när man har använt sisådär halva flaskan. Detta kan jag inte uttala mig om än när det gäller Good to Go, men jag har hört att det är bättre på den fronten. Återkommer angående det. :)
 
När det gäller den snabbtorkande effekten finns det ingenting att klaga på, det är faktiskt ganska likvärdigt Seche Vite. Just nu har jag t.ex. en design (som ni kommer få se så fort jag orkar ladda upp bilderna) med två lager av Zoyas Robyn och ytterligare två lager av diverse olika nagellack ovanpå det, och Good to Go hade inga problem att härda det på en liten stund. Jag skulle säga att med ett normaltjockt nagellack med två lager får man nog räkna med en kvart innan det är helt 100% härdat så att man kan börja trycka och ha sig i det, men kolla noga innan, för alla nagellack är olika.
 
Dock, eftersom Good to Go har en tunnare formula än Seche Vite skulle jag säga att det lämpar sig bättre till en-färgs-manikyrer, eftersom det har en tendens att smeta ut vissa mönster. Det kan också vara en vanesak: jag har hunnit vänja mig vid Seche Vites formula och pensel vid det här laget, så kanske behöver jag bara vänja mig vid denna också. Vill ni helt undvika risken att er nail art smetas ut rekommenderar jag att ni använder akrylfärg till att måla designen. Det torkar också snabbt. ;)
 
Jag misstänker att Good to Go är något miljö- och hälsovänligare än Seche Vite: för visst har ni sett den lilla varningstexten på Seche Vite-flaskan?
 
Helst skulle jag vilja säga att de är ganska likvärdiga faktiskt. Personligen kommer jag nog att fortsätta använda båda två, beroende på vilken formula jag behöver. Pröva er fram, jag tror det är mest en smaksak vilket man gillar bäst. :)

Kommentarer
Postat av: Sussie

Jo, jag har sett varningstexten på Seche Vite... den låter ganska skrämmande faktiskt, men vet inte hur pass allvarligt det är, det är sällan man ser att folk skriver om det. Men om Good to go är bättre ur den synpunkten så kan det ju vara ett alternativ. Jag har börjat använda Poshés överlack, det är ganska likt Seche Vite, men verkar inte ha någon varningstext vad jag har sett :)

Svar: Jag skulle tro att det är en sån där grej som de måste skriva enligt lag: troligtvis är det ungefär lika farligt att använda Seche Vite som att äta halvfabrikat och snabbmat. Men visst, det kan säkert inte skada att t.ex. sitta vid ett öppet fönster eller en fläkt när man målar, så att man inte andas in alltför mycket av ångorna. Och kanske framförallt om man väntar barn, eftersom det är det som nämns i varningstexten. Poshé tror jag att jag har hört talas om innan, men själva märket är ganska okänt för mig, var får man tag i det?
Honmednaglarna

2012-09-05 @ 18:41:59
URL: http://fastnaglad.blogg.se
Postat av: Sussie

Ja, så kanske det är. Men man känner ju verkligen på lukten att det luktar ganska starkt, värre än många andra lack. Poshé har jag läst om på bloggar och sen blivit att jag testat det. Jag brukar göra lackbeställningar från en amerikansk sida, nailsupplies.us så det är där som jag har fått tag på Poshé.

Svar: Haha ja, nog känns det att det kanske är bäst att inte direkt sniffa det :) Okej, det borde jag kanske pröva en gång då; har dock precis fått hem en hög lack från Transdesign, så får nog bli stopp med nagellacksshopping nu på ett tag.. x)
Honmednaglarna

2012-09-09 @ 11:17:32
URL: http://fastnaglad.blogg.se
Postat av: Sussie

Som jag har fattat det är nailsupplies.us och transdesign lite samma sak. Fick höra att transdesign skulle byta till nailsupplies, men såg sen att transdesign fortfarande fanns kvar... men de är typ likadana när man beställer :)

Svar: Det kan nog faktiskt stämma: de verkar ha samma sortiment och samma priser, och jag minns att det stod att pengarna var dragna av nailsupplies US i internetbanken.. :)
Honmednaglarna

2012-09-12 @ 19:46:35
URL: http://fastnaglad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0