Hur jag sköter mina naglar del 1

Nu har jag faktiskt fått frågan hur jag sköter mina naglar ganska många gånger, så nu känns det som att det är dags att skriva ett sånt inlägg. Egentligen känner jag själv att jag inte gör något speciellt, så det är väl därför jag aldrig har brytt mig om att skriva ner det innan. Det får dock bli ett bildlöst inlägg, eftersom jag inte har några färdiga bilder och det känns onödigt att ta några nu när det ändå är så dåligt ljus (eller rättare sagt inget ljus alls).
 
Varje gång jag byter nagellack:
 
Remover: Först och främst tar jag bort det nagellack jag har på. Tidigare använde jag Gripen remover som man kan köpa i vanliga mataffärer, nu brukar jag köra med en dip in-remover, tidigare med Depend och nu prövar jag KIKO:s som jag köpte i Lissabon. Det längs med kanten på naglarna som inte går bort med dip in-removern brukar jag ta bort med en bomullsrondell och remover från Cien, ett märke som finns att köpa på Lidl och är väldigt prisvärt och känns ganska skonsamt. Det kommer dessutom i en sån där praktisk pumpflaska de brukar ha på salonger. Jag har även prövat removers från ett märke som heter Colours by Alison (billigt köpt på Ge-kås) och AB Gunrys Rent och Fint (också billigt köpt på Ge-kås). Colours by Alison rekommenderar jag inte alls, den var väldigt ineffektiv och luktade konstigt. Gunrys kändes skonsam men var inte heller speciellt effektiv, så om man lackar om ofta är den inget att ha. Det viktigaste när man väljer remover är väl egentligen att de är acetonfria! Det är samtliga ovan nämnda.
 
Nagelolja: Efter att jag tagit bort nagellacket tvättar jag händerna med tvål och vatten för att få bort removern. Sen är det dags att återfukta naglarna med lite olja. I början använde jag Depends myrraolja, och den funkade faktiskt bra för mig. Billig och dryg. Nu senast har jag börjat använda OPI:s Avoplex, som är mycket dyrare. Har än så länge bara använt den ca en månad så vågar inte säga om den är bättre, sämre eller likvärdig. I alla fall så skulle jag vilja säga att oljan är det absolut viktigaste sättet att vårda sina naglar. I de flesta fall med sköra naglar som går sönder så är det på grund av att naglarna är torra. Olja motverkar detta (en del säger att det funkar med olivolja, men eftersom det är mycket större molekyler (eller något sånt) i den tränger den inte in lika lätt i naglarna) och gör naglarna mer flexibla vilket betyder att de inte går sönder lika lätt när man slår emot något. Det motverkar också missfärgning, eftersom naglarna inte har lika stor tendens att suga åt sig av pigmenten då. Man kan med fördel olja in naglarna varje dag. Ställ en flaska framför teven så kan du passa på att göra det när du sitter där på kvällen och glor på ditt favoritteveprogram. Andra oljor jag hört funkar bra är mandelolja som finns att köpa på Apoteket, och Scratch Nail Food, som är dyr men tydligen gör rena underverk (har jag hört). Lägg en droppe på nageln och olja in naglar och nagelband med den, massera gärna lite och låt naglarna suga åt sig lite. Ibland kan man ta två gånger, beroende på hur torra naglarna är. Överflödig olja brukar jag torka bort med hushållspapper.
 
Fila: Det här är ett ganska viktigt moment. Man ska absolut aldrig klippa naglar. Jag kan intyga att mina naglar har blivit mycket bättre och skivar sig mycket mer sällan sen jag slutade klippa dem. Även om det kan låta jobbigt att fila ner längden på dem när de är långa så är det ändå mycket bättre. Helst ska man använda en glasfil, eller en pappersfil. Undvik metallfilar som pesten. En fil med hög s.k. grit (anger hur många korn det är per kvadratcentimeter eller något sånt) är bäst. Ju högre grit desto fler korn och därmed finare fil. Generellt ska filar med lägre gritvärde än 180 aldrig användas på naturliga naglar. När jag filar ner längden på mina naglar använder jag faktiskt en 180grits-fil (ibland 120) men då vill jag betona att jag har väldigt tjocka och starka naglar, så det är inget jag rekommenderar för den som har väldigt tunna eller sköra naglar. En fil med runt 250-300 grit är egentligen optimal. Filar man som jag med en grövre fil ska man alltid avsluta med en finare. Sen är det viktigt vilken riktning man filar i. Man ska aldrig fila upp och ner med filen, utan längs med kanten på nageln, helst i samma riktning hela tiden. Jag filar fram och tillbaka, höger-vänster, men återigen, mina naglar är fantastiskt slitstarka. Jag har hört att det sliter mindre på naglarna att fila med nagellack på, men det är inget jag kan intyga eftersom jag inte gör det själv. En sak som kan vara bra att tänka på när man filar naglarna dock: fila inte så nära ansiktet eftersom det kan vara ganska irriterande för slemhinnorna att andas in slipdammet. Rengör gärna filarna när du använt dem, lite vatten och att borsta av dem med en diskborste brukar räcka.
 
Underlack/Baslack: Underlack är också superviktigt. Framförallt skyddar det nageln mot missfärgning, men det gör också att nagellacket sitter bättre. Själv använder jag OPI:s Base Coat. Tycker det funkar utmärkt. Jag har också prövat Seche Base, men tycker bättre om OPI. Har också hört att Essie Nourish Me ska vara bra för dem med torra naglar, men aldrig prövat själv.
 
Nagellack: När det gäller nagellack har jag som filosofi att i princip alla nagellack går bra att använda så länge man har investerat i ett riktigt bra baslack och ett riktigt bra topplack. Dock kan det vara bra att kolla att nagellacket är "Big 3 Free", d.v.s. att det inte innehåller Toluene, Formaldehyde, och DBP (Dibutyl Phthalate). Mer om dessa kemikalier kan ni läsa här. De flesta stora nagellacksmärkena har redan slutat använda det i sina nagellack. Garanterat Big 3-fria är bland annat Depend, OPI, China Glaze, Orly, Isadora m.fl.
 
Överlack/Topplack: Ett överlack gör att ditt nagellack håller mycket bättre, så det rekommenderar jag verkligen. Mina go to-topplack är de snabbtorkande. Eftersom jag i princip alltid gör nail art på mina naglar och därmed har många lager nagellack är det viktigt för mig att de torkar snabbt. De snabbtorkande jag har testat är Seche Vite och Essie Good to Go och båda är riktigt bra. De gör att de flesta nagellack härdar och blir stenhårt på ca 15-20 min; det kan dock variera mellan olika nagellack så kolla alltid innan du ställer dig och börjar diska eller något sånt. Har också hört gott om Poshé.
 
 
Det här blev mycket längre än jag hade tänkt, så jag får nog göra detta i flera delar. Håll utkik efter nästa!

Kommentarer
Postat av: Sleepy Elin

Vad kul att läsa! Speciellt eftersom vi har väldigt liknande rutiner. OPI Avoplex, OPI Base Coat och SV - check! Ska testa Essie Good to Go så snart min SV är slut (har redan en flaska hemma) och funderar på att testa mandelolja men har inte bestämt mig om jag vill överge Avoplexen eller inte :/

Svar: Härligt att du gillade den, var rädd att det blev lite FÖR långt. :) Funkar avoplexen bra för dig? :) Känner att jag inte vill komma med något utlåtande än eftersom jag använt den så kort tid. Får väl se vad betyget blir efter vintern ;) Jag gillar faktiskt verkligen good to go, den har nog lite sämre snabbtorkande förmåga än SV, men tycker bättre om formulan och finishen på den. Tror jag ska pröva från lite andra märken sen också kanske. :)
Honmednaglarna

2012-12-02 @ 21:42:08
URL: http://sleepyelin.blogspot.se/
Postat av: Ann-Sofie

Tack för ett väldigt bra inlägg. Jag har ganska liknande rutiner. Jag skulle vilja fråga om oljan, när du masserar in oljan på naglarna fäster baslacket då?

Svar: Ja, det gör faktiskt det. Jag har läst överallt att man inte ska ha oljerester och liknande på när man lägger på nagellacket, men jag har faktiskt aldrig upplevt några problem med det. Torkar som sagt bara av med lite hushållspapper (ordentligt förstås, så att det suger upp överflödet), men brukar inte tvätta med tvål eller ta remover sen eller nånting sånt. :)
Honmednaglarna

2012-12-03 @ 09:45:10
URL: http://annsofiesoderbergh.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0