Hur jag sköter mina naglar del 2: handkräm

Nu är det utan tvekan dags att försöka få ihop ett till inlägg om nagelvård (om ni missade första delen hittar ni den här). Det här får handla om handkräm. Tänkte skriva det tillsammans med lite annat först, men sen blev det så långt så jag bestämde mig för att dela upp det. 
 
Att smörja in händerna tycker jag är superviktigt för helhetsintrycket kring naglarna. Plus att det kan vara extremt smärtsamt att ha torra händer. Jag har prövat en hel del olika handkrämer genom åren och har hittat ett par favoriter. Jag skrev ett inlägg om det för något år sen förresten, så för att inte upprepa mig hittar du det inlägget här. Min all-time favourite är fortfarande HTH:s body lotion, som finns att köpa på t.ex. apoteket och de flesta större livsmedelsaffärer. Den går verkligen in i huden - den är ganska tunn och rinnig och lämnar inte alls händerna så där kladdiga och jobbigt fuktiga som riktigt feta handkrämer gör, men huden blir ändå väldigt mjuk och len. Sedan jag började använda den har jag inte alls haft problem med att huden spricker och blir sårig.
 
I somras öppnade ett litet spa/skönhetssalong tvärs över gatan från mitt sommarjobb, och då passade jag på att köpa en liten tub med handkräm där, Exklusiv Handkräm från Rapsodine (finns även att köpa här). Den är baserad på ekologisk rapsolja och tillverkad i Sverige, vilket jag tycker är ett stort plus. Den är helt okej, luktar lite konstigt men gör sitt jobb. Man blir lite kladdig av den, så den är bäst att ta på kvällen precis när man ska sova.
 
Jag har även prövat Avoplex Hand & Nail Cream från OPI. Har en liten tub som jag köpte i ett paket tillsammans med deras nagelbandsolja för ett tag sen. Den har jag alltid med mig i väskan på jobbet. Gör inga underverk för mig och är ganska kladdig, så jag skulle inte köpa den till fullpris i Sverige, men som ett komplement är den helt okej.
 
En annan handkräm som jag faktiskt verkligen gillar väldigt mycket är REQ:s hand & body lotion med hjortrondoft. Förra våren var jag väldigt inne på att försöka komma till skott och gå en utbildning till nagelterapeut och kollade runt väldigt mycket på olika nagelutbildningar. Jag fick broschyrer från massvis med olika nagelskolor och i ett av breven fanns en liten provtub på 15 ml (perfekt att ha i handväskan!) av just den här handkrämen. Den doftar helt gudomligt. Jag ångrar så sjukt mycket att jag inte köpte en större tub när jag var där på studiebesök. Riktigt bra är den också.
 
Ytterligare en variant jag prövat är Burt's Bees Honey & Grapeseed Oil Hand Cream. Den fick jag i julklapp av mina svärföräldrar - nej, det lät för seriöst - av min pojkväns föräldrar. Den är väldigt knepig att beskriva. Den består till 99% av naturliga ingredienser, alltid ett plus, och är väldigt seg i konsistensen. Man får vara ganska snabb när man smörjer händerna med den här för det är precis som att den torkar så fort man slutar smörja. Man får en slags skyddande hinna runt händerna när man smörjt med den så det är en sån där man ska använda som nattkur tror jag. Kan tänka mig att den är kanon för dem som tenderar att få mycket självsprickor. 
 
Avslutningsvis kan jag väl säga att det här med hudcremer går väldigt mycket i vågor och med allra största sannolikhet är olika från person till person. Jag tror framför allt att olika handkrämer funkar i olika perioder så det är bra att byta ibland. 
 
Vad har ni prövat för olika handkrämer? Har ni också några sånna här schyssta samlingsinlägg med små recensioner av olika krämer? Länka i så fall, jag har för dåligt tålamod för att sitta och läsa långa enskilda inlägg om en enda kräm så små sammanfattningar i stil med den jag har gjort här uppskattas! :) 
 

Kommentarer
Postat av: Nageldraken

Trevligt inlägg! Det är alltid bra med tips på bra krämer. Har du testat Crabtree & Evelyns Hand Therapy? Jag tycker de är helt suveräna, även om en del luktar både starkt och skumt. Avocadovarianten luktar väldigt gott, däremot.

Kul att du nämnde Rapsodine, jag är helt såld på deras produkter. Tycker de är väldigt bra och otroligt prisvärda. Jag köper numera deras Exklusiv fuktighetskräm i 750 ml-förpackning med pumpflaska och har som bodylotion. (Fast den funkar till det mesta egentligen.)

Svar: Åh, gud vilka söta tuber Crabtree & Evelyn hade! :D Skulle kunna tänka mig att köpa en och ha liggande bara för att de var så fina :) Finns det någon butik i Sverige som säljer dem?
Ah, jag gillar Rapsodines handkräm, har bara prövat den. Tycker den är lite för kladdig för att jag ska vilja använda den varje dag, men ibland kör en ordentlig klick av den som en kvällskur innan jag går och lägger mig. :)
Honmednaglarna

2013-03-21 @ 15:58:12
URL: http://nageldraken.wordpress.com
Postat av: Sussie

Vilket bra inlägg detta var, jag håller med om att det är bättre att läsa om alla olika produkter i ett och samma inlägg, då är det ju lättare att få en uppfattning om hur de är i jämförelse med varandra också. Förresten så har jag för mig att jag läste i någon studenttidning som hade listat några spartips och då hade skrivit att HTH hade den bästa handkrämen samtidigt som den var mest prisvärd (av krämerna som de hade testat).

Svar: :) Ah, det kan jag tänka mig! Den är väldigt dryg och prisvärd! Jag köpte en stor flaska på gekås när jag var där senast, vill minnas att den kostade 39kr eller något i den stilen. :)
Honmednaglarna

2013-03-22 @ 09:48:03
URL: http://fastnaglad.blogg.se
Postat av: Nageldraken

Jag har köpt Crabtree & Evelyn på Kick, och faktiskt på Comfortbutiken (av alla ställen!) så det är inte så svårt att få tag på dem. Just Hand Therapy är lite tjockare än deras vanliga hudkräm i pumpflaska, men den går fort in i huden och kladdar inte så farligt.
Jag beställde just hem Rapsodines handkräm till min mamma, så jag ska nog testa den nästa gång jag är hos henne!

Svar: Haha, comfortbutiken, är inte bekant med det men googlade och det är alltså en vvs-kedja? xD Det var ju lite otippat. ^^ Ska nog hålla utkik efter den och pröva då :)
Honmednaglarna

2013-03-25 @ 22:54:22
URL: http://www.nageldraken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0