Malmö, Depend, second hand-fynd och slott

Godkväll!

Jag har varit så löjligt uttråkad den senaste veckan: har ingenting speciellt att göra och alla mina kompisar har redan åkt hem över sommaren. Och vädret har ju bara varit för tråkigt!

Idag bestämde jag mig därför för att åka till Malmö och vandra runt lite. Jag kom hem med dessa sju nagellack från Depend:



De här fyra var på rea för 12,50kr/st. :)



Och så hittade jag till slut de holografiska och magnetiska som jag har varit sugen på att pröva ett tag, men inte kunnat hitta någonstans. Om det är någon mer som letar så kan jag upplysa er om att både den holografiska och magnetiska kollektionen finns på Södra Förstadsgatan 21 i Malmö, i en butik som heter Matas. De kostar 49kr/st, vilket jag kan tycka är lite ovärt med tanke på hur liten flaskan är. Har också förstått att de flesta av lacken kräver 3 lager för att täcka helt, och då räcker de nog inte så länge.



Jag gjorde också ett par second hand-fynd: Malmö har flera riktigt nice second hand-butiker upptäckte jag idag, så det borde ni kika på om ni åker dit någon gång. :)

Imorgon ska det visst bli fint väder, så jag och sambon ska åka iväg och titta på slott! Skåne har visst en hel del slott man kan besöka. :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan!

Vet du något om varningsrutan på Seche Vite? Är det verkligen så farligt, och hur skulle ett nagellack kunna orsaka sådana saker?

2012-06-13 @ 13:32:56
Postat av: Ioe

Älskar det lila :) har själv två flaskor av det :)

2012-06-13 @ 15:40:37
URL: http://ioe.bloggplatsen.se
Postat av: honmednaglarna

Till anonym:



Jag vet inte så överdrivet mycket om det där, men ämnet man syftar på är "toluene". Det är en av tre ingredienser som många stora nagellackstillverkare har tagit bort ur sina produkter, eftersom det finns forskning som tyder på att de är skadliga. De är skadliga på samma sätt som det är skadligt att andas in ångorna från bensin och andra giftiga ämnen. Exakt hur det skulle kunna orsaka missbildning vet jag inte, och den forskning som finns på just det är heller inte helt säker, eftersom det är svårt att veta om det är just toluene som är problemet: man utsätts ju för så mycket annat innan och under en graviditet, det är helt enkelt svårt att kontrollera för andra faktorer. Hur mycket man påverkas av de här ämnena har också att göra med många andra saker: hur ofta och hur länge man utsätts, övrig hälsa, genetiska aspekter och så vidare. Försök att alltid sitta vid ett öppet fönster, en fläkt eller liknande när du målar naglarna, så minskar du risken. Jag har själv gjort bedömningen att det handlar om så små mängder: men ska man t.ex. jobba heltid med naglar så kanske man borde fundera över saken.



Om du vill läsa om det själv finns ett bra inlägg med källor här: http://lacquerglamour.wordpress.com/2011/09/21/seche-vite-and-toluene-harmless-or-harmful/



Finns också massvis med information på google. :)

2012-06-13 @ 20:30:34
URL: http://honmednaglarna.blogg.se/
Postat av: Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet

Härligt med lite fynd. Depends holo lack vill jag också prova men de finns ej i min närhet än så får väll vänta några månader eller så XD .. Men jag håller verkligen med dig att de är väldigt dyra i sina små flaskor med sin skira konsistens.

2012-06-14 @ 14:40:34
URL: http://tezzilicious.blogg.se/
Postat av: H

Fina nagellack! Tycker det är synd att de tar dubbelt betalt för de holografiska :/ Second hand i Malmö lät skoj, bor också i Skåne. Vad hittade du för roliga affärer? Dyra eller billiga?

2012-06-16 @ 15:17:31
URL: http://rainbowcreativity.blogspot.com
Postat av: The Swedish-Hungarian Blog

Har du inte målat naglarna i gult-blått nu när Sverige var med i EM? :)

Svar: Haha nä, jag är inte så mycket för EM och sport och sånt där ;)
Honmednaglarna

2012-06-20 @ 15:23:30
URL: http://vikcis.blogg.se/
Postat av: Emma

Vilka är de bästa second hand affärerna i Malmö? :)

Svar: Jag har bara varit i ett par stycken men de jag gillade bäst var Öppna Hjärtat på Friisgatan 22, samt Stadsmissionens second hand och Restore Second Hand: de ligger båda i närheten av Entré vid Värnhem :) Minns inte vad gatorna hette där, men om man tar bussen till värnhem åker man förbi båda två :) Det finns också en Myrornas-butik på södra förstadsgatan 74, men den är lite dyrare. Restore och Myrornas är väldigt stora och har alltså en massa grejer, så kanske är störst chans att hitta något där :)
Honmednaglarna

2012-06-25 @ 20:19:13
URL: http://emmabertlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0