Slå in en konservburk

Jag lovade ju lite beskrivning och bilder på hur man klär in en konservburk i presentpapper, så här kommer det. Gjorde en till mina akrylfärgspenslar, som jag använder när jag får för mig att måla i lite större skala, tidigare i veckan.

Och har även en mindre sedan tidigare, där jag har nail art-penslarna:



Det man behöver är alltså en konservburk, storleken beror på vad du ska ha i den. Gamla kattmatsburkar går bra, eller kokosmjölksburkar eller vad som helst, se bara till att diska ur den ordentligt så att det inte luktar. Att ta bort pappret som sitter runt burken är också en bra idé; det går väldigt lätt om man lägger burken i riktigt varmt vatten en stund, då luckras pappret liksom upp och kan skrapas bort sen.

Nästa steg är lim. De flesta sorters hobbylim går bra, men jag har använt detta, som jag har köpt på Bokia, men finns säkert i många andra affärer också:



Sen behöver du förstås valfritt presentpapper, men gärna ett som är lite tjockare så finns det ingen risk att limmet blöter sönder pappret. Resten kan ni säkert räkna ut själva, bara mät ut en bit som är tillräckligt stor och räcker runt om hela burken, och se till så att det är minst 2 cm över vid botten och uppe vid öppningen, så att man kan vika in och fästa pappret sen. Se till att limma på pappret, och då inte över hela pappret heller, utan bara på de delarna som ska fästa pappret vid burken.

Sedan är det dags att vika in kanterna. Klipp små flikar i pappret, så att man kan limma och vika in en flik i taget, det blir mindre bubbligt och ojämnt då. Håll fast pappret mot burken ett tag om det behövs.



Gör samma sak vid öppningen.



Sen är det alltså färdigt.



Det är alltså inte speciellt svårt att göra, men här får ni ändå lite tips på de där småsakerna som man lär sig när man har gjort det ett par gånger (vet inte hur många sånna där burkar jag slagit in som blev alldeles bubbliga och konstiga för att jag la på en massa lim. Var sparsam med limmet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0